Śladami Polaków po ziemi Nowogrodzkiej
Nasze Kresy to nie tylko Ukraina

Od wielu lat wyjeżdżam na Polskie Kresy do dzisiejszej Białorusi z Nowogrodzianami, których los w czasie ostatniej wojny i po niej rzucił w różne strony Polski. Mimo upływu lat wciąż tęsknią za tymi terenami gdzie pozostało ich serce i tak bardzo kochają. Odwiedzają miejsca swojego urodzenia, gdzie dawniej mieszkali, miejsca spoczynku swoich bliskich. Spotykają się z Polakami, którzy tu pozostali. Przy okazji wizyt wspomagają rodaków, parafie katolickie rzeczowo i finansowo. Wieloletnią organizatorką wyjazdów jest wspaniała i nieoceniona Pani Czesława Piotrowska. To dzięki niej te wyjazdy odbywają się co rocznie.

W tym  roku wyjazd odbył się w miesiącu maju z uwagi na przypadające Święto Bożego Ciała. Pierwszy nocleg mieliśmy  w dawnym mieście wojewódzkim Nowogródku u sióstr Nazaretanek. W tym malowniczo usytuowanym miasteczku znajduje się dworek Mickiewicza, pomnik Adama Mickiewicza i kopiec Wieszcza usypany przed II wojną światową oraz Fara – gdzie 1422 roku król Władysław Jagiełło ślub z  księżniczką Zofią Holszańską. Zofia dała początek sławnej dynastii Jagiellonów. W roku 1799 został  ochrzczony Adam Mickiewicz. W Farze znajdują się relikwie sióstr Nazaretanek zastrzelonych przez Niemców . W 2000 roku zostały one beatyfikowane przez Papieża Jana Pawła II. Ze wzgórza zamkowego widać piękną panoramę miasta i okolic .Nowogródek był miastem wielu kultur znajdują się tu stare cmentarze katolickie, tatarskie, żydowskie.
Na polskim cmentarzu spoczywa 60 ofiar zbrodni hitlerowskiej dokonanej w Lasku pod Koszarami.
Kolejną miejscowością odwiedzaną przez nas był Mir ze starym zamkiem, z kościołem świętego Mikołaja gdzie odkryliśmy grób ojca Domejki oraz groby żołnierzy z roku 1920.
Kolejny przystanek naszej podróży to Hruszówka gdzie zachował się drewniany zespól pałacowy Rodziny Rejtana.
W Nieświeżu  -małym miasteczku - znajduje się wyremontowana dawna siedziba rodu Radziwiłłów obecnie to muzeum. W kościele Bożego Ciała ufundowanym przez Radziwiłłów  w krypcie znajdują się prochy Radziwiłłów.
Stałym punktem wycieczki jest kąpiel w jeziorze Świteź Braliśmy udział w procesji Bożego Ciała w Nowogródku, a po południu w spotkaniu z księdzem z parafii młodzieżą Polską.
W ostatnim dniu pobytu byliśmy w Batorówce gdzie zostały rozstrzelane siostry Nazaretanki  zapaliliśmy znicze złożyliśmy kwiaty i odmówiliśmy modlitwę. Ostatnim punktem programu było Grodno miasto Stefana Batorego króla Polski. Tutaj odbył się ostatni rozbiór Polski, protestował tu Rejtan przeciwko tej decyzji.
W Grodnie mieszkała i tworzyła znana pisarka Eliza Orzeszkowa tutaj też jest pochowana.
Ziemia Nowogrodzka spłynęła krwią partyzantów Armii Krajowej w walce z Niemcami i sowietami.
Nowogródek, Mińsk, Szczuczyn, Brzozówka, Iwieniec, Naliboki, Surkąty, Lida to miejsca pamięci i męczeństwa Polaków.
Modlitwa partyzancka:
O Panie, któryś jest w niebie
Wyciągnij sprawiedliwą dłoń
Wołamy z wszystkich stron do Ciebie
O Polski dach, o Polska broń
O Bożę skrusz ten miecz, co siecze kraj
Do wolnej Polski nam powrócić daj
By stał się twierdzą nowej siły
Nasz dom, nasz kraj.
O usłysz Panie skargi nasze
 O usłysz nasz tułaczy  śpiew
Znad Wisły, Bugu, Wilii, Niemna
Męczeńska do  Cię woła krew

Najbardzie znani bohaterowie Armii Krajowej:
 porucznik Anatol Radziwonik pseudonim „Olech” poległ 12 maja 1949 nad rzeczką Niewisza
pułkownik Maciej Kalenkiewicz   -Kotwicz zginął w Surokątach 21 sierpnia 1944
major Jan Piwnik –Ponury zginął pod Jewłaszkami w 1944 roku i wielu innych. Walki o te Polskie ziemie trwały do lat 50- tych.

Tekst i zdjęcia Wiesław Dobrowolski

Opis fotografii:
1,2,3,4,5,6 Nieświerz zamek Radziwiłłów;
7 Worończa kościół
8 Nowogródek widok Fary i wzgórza zamkowego
9 Nieświerz kościół Bożego Ciała w krypcie znajduj się prochy Radziwiłłów;
10 rodzina Polaków Nowogrodzian piknik
11 Połoneczka pałac Radziwiłłów
12 Czesława Piotrowska organizatorka wyjazdów na rynku Nowogrodzkim wraz z filmowcami
13 Nowogródek
14 Mir miejsce pochówku żołnierzy roku 1920
15 Mir grób ojca Domejki
16 ,17,18 Nowogródek procesja Bożego Ciała
19 Mir kościół Świętego Mikołaja uczestniczy wyjazdu
20,21 Nowogródek cmentarz miejsce pochówku 60 Polaków rozstrzelanych przez hitlerowców
22,23,24 Hruszówka zespół pałacowy rodziny Rejtanów przybudówka prawdopodobnie miejsce w którym popełnił samobójstwo Rejtan
25 Worończa groby rodziny Bułhaków
26 Nowogródek miejsce naszego pobytu u sióstr Nazaretanek
27 Nowogródek cmentarz kaplica gdzie modlił się Adam Mickiewicz
28 Aleje do pałacu Rejtana
29 widok z kopca A. Mickiewicza na okolice Nowogródka
30 płot z orłem symbolizującym Polskość jego mieszkańców
31 skała gdzie spotykali się filomacie i filareci w tym A. Mickiewicz

(1-37)
  « powrót

drukuj »         wyślij znajomemu »         ilość wyświetleń: 3515

Stosując pliki cookie (tzw. ciasteczka), staramy się zapewnić komfort korzystania z naszego serwisu, polegający na uwzględnieniu zapamiętanych preferencji użytkownika co do przeglądanych treści i na spersonalizowaniu wyglądu witryny. Przechodząc "dalej" akceptują Państwo otrzymywanie plików cookie z naszego serwisu . Ustawienie to mogą Państwo zmienić w narzędziach przeglądarki.